RSS
 

Piotr Brewczyński

Quentin 2007

Styczność z grami fabularnymi ma od 10 lat, choć przez cały ten czas trzyma się głównie systemów w konwencji mocno heroicznej, co wyraźnie sugeruje jeden tytuł. Ponad 2 lata był szefem oficjalnej polskiej strony Dungeons & Dragons w serwisie Poltergeist, którego redaktorem naczelnym został pod koniec 2006 roku.

Prywatnie stara się unikać skojarzenia z wizerunkiem RPG-owca lansowanym przez nieprzychylne tej rozrywce media: nie znosi czarnych ciuchów i nie lubi ciężkiej muzyki, za to uwielbia hawajskie koszule, spodnie ¾ oraz kilka innych rzeczy, z których obecnie na pierwsze miejsce wysuwa się jego ukochana kobieta, nieco mniej ukochany samochód i mata do DDR, pozwalająca mu utrzymać w miarę dobrą kondycję.

Poza tym studiuje prawo na Uniwersytecie Warszawskim i stara się pogodzić wszystkie ulubione i inne czynności tak, by spać chociaż 5 godzin na dobę.

Cechy dobrego scenariusza, mniej więcej według ważności:

Nieliniowość, dobra zabawa dla graczy

Czy tego chcesz czy nie, dobry scenariusz ma zapewnić zabawę przede wszystkim graczom. Ich postacie to nie marionetki, które możesz samowolnie rzucać w wir wydarzeń. Ważne jest, by bohaterowie mogli sami decydować o przebiegu gry, a jeśli w którymś momencie nie jest to możliwe, gracze nie powinni się o tym dowiedzieć. Nie od rzeczy byłoby też zapewnić im odpowiednią motywację.

Oryginalność rozwiązań i podejścia

Pomysł to 50% sukcesu. Bardzo ważne jest, aby Twoja przygoda zapadała w pamięć – czy to na skutek mnóstwa drobnych, ale niezwykle ciekawych szczegółów, czy też dzięki wspaniałemu pomysłowi na główny wątek. Pamiętaj jednak, aby nie przedobrzyć. Zbyt wydumane scenariusze potrafią zmęczyć nie tylko graczy, ale i samego prowadzącego.

Minimum realizmu, konsekwencja

Niezależnie od wybranego przez Ciebie systemu musisz pamiętać, że w każdym świecie obowiązują pewne podstawowe zasady. To, że ktoś jest nieskończenie zły wcale nie znaczy, że pragnie zginąć w ostatecznej walce w jakiś wyjątkowo głupi sposób. Zwróć też uwagę na to, by prowadzone przez Ciebie wątki łączyły się ze sobą w racjonalny sposób – przypadkowi pozostawiaj tylko te kwestie, które rzeczywiście winny od niego zależeć.

Dostosowanie do konwencji, solidne tło

Jeśli wybierasz taki, a nie inny system, to trzymaj się jego realiów. Nie zmieniaj na siłę wszystkich założeń – już lepiej stwórz na potrzeby scenariusza świat autorski. Ważne jest też, aby przygoda była w jakiś sposób zakorzeniona w danym settingu czy uniwersum; „wkomponowana” w świat, w którym się rozgrywa. Zamiast od fundamentów tworzyć wszystkie pionki, Bohaterów Niezależnych itp., rozejrzyj się i sprawdź, czy ktoś już nie wykonał połowy roboty za Ciebie.

Styl i wykonanie

Prócz tego wszystkiego, Twoja praca powinna być łatwa w odbiorze i przejrzysta. Poświęć chwilę na podział scenariusza na części i odpowiednie akapity, pamiętaj też o czytelnym formatowaniu. Staraj się unikać błędów wszelkiego rodzaju – w tym celu możesz dać pracę do przeczytania komuś innemu, kto wskaże Ci ewentualne potknięcia. Postaraj się też wykładać wszystko tak, by po dwukrotnym przeczytaniu tekstu wszystko było jasne i by nawet najbardziej zawiłe aspekty scenariusza nie nastręczały wątpliwości.

Comments are closed.