RSS
 

Michał Markowski

Quentin 2009

Rocznik ’78, w polskiej sieci występuję jako Furiath. Prowadzę i gram od ’93 roku. Jestem autorem wielu tekstów o RPG, mój scenariusz Pajęczyca została nagrodzony w konkursie na przygodę miesięcznika Portal. Prowadziłem dział Warhammera serwisu Poltergeist i byłem konsultantem merytorycznym przy wprowadzeniu II edycji WFRP na polski rynek. Następnie jako zastępca redaktora naczelnego dziennika Polter.pl kierowałem działem RPG. Wśród moich ulubionych systemów długo królowały Warhammer, Cyberpunk i Świat Mroku, lecz nie znajdując w nich elementów, które najbardziej kręcą mnie w fantastyce, poświeciłem dwa lata na stworzenie własnej gry w dekoracjach okultystycznej cywilizacji – Klanarchii.

Z wykształcenia jestem historykiem i marketingowcem, pasjonatem historii kultury i psychologii reklamy. Pracowałem w firmie architektonicznej oraz na uczelni jako wykładowca historii filmu. Od kilku lat jestem odpowiedzialny za funkcjonalność jednego z wiodących serwisów internetowych, prowadzę również wykłady o e-commerce.

Cechy, które sprawią, że spodoba mi się Twój scenariusz:

Pomysł
Zwariowany patent nakręcający cały scenariusz, ciekawy trick w czasie prowadzenia, pomysłowe zawiązanie fabuły, oryginalny zwrot akcji, ogólnie coś nowego i świeżego to perełka, którą docenię. Tylko uważaj, abyś nie przeholował – przebieranie się na sesję piracką w stroje płetwonurków może i będzie pomysłowe, ale przede wszystkim niezwykle głupie…

Grywalność
Pod którą rozumiem jak najwięcej interakcji ze światem przedstawionym i ich konsekwencje, dramatyzm i zróżnicowane tempo akcji, konflikty, trudne wybory, prowokujące sytuacje. Czyli coś, co zachęci graczy do podjęcia wątków przedstawionych przez autora. Dobrą grywalność jest znacznie łatwiej uzyskać, gdy cała intryga kręci się wokół postaci graczy, ale nie jest to dla mnie decydujące i jeśli zadbasz o ten element w inny sposób – też fajnie.

Nastrój
Nie chcę nastrojowej lektury scenariusza ale porad autora, jak mam stworzyć konkretny nastrój prowadząc jego scenariusz. Co mi w tym pomoże? Na jakie detale zwrócić uwagę, aby stworzyć taki „klimat”, jaki sobie życzy twórca?

Pomoce i rekwizyty
Obecnie nie mam czasu na stworzenie choćby starego listu na swoje sesje. Stworzenie wszelkich mapek, listów, wykresów, planów sytuacyjne, ilustracji postaci niezależnych, szkiców terenu itp. jest bardzo czasochłonne, a gracze je niezwykle lubią. Daję plusa, jeśli przygotujesz takie pomoce, które łatwo będzie można powielić (np. skserować) i wykorzystać na własnej sesji.

Zwięzłość i czytelność
Zadbaj o to, aby twój scenariusz czytało sie szybko, łatwo i przyjemnie. Streszczaj się. Koncentruj na wiadomościach istotnych dla gry. Nie opisuj motywacji halabardzisty pilnującego bramy, ani zawiłej historii, których gracze nie będą mieli okazji poznać na sesji a prowadzącemu w niczym ona nie pomoże prócz „zaspokojenia ciekawości”. Podziel czytelnie tekst na mniejsze partie, punktuj, wycinaj wodolejstwo i – proszę! – unikaj stylizacji języka na jakiś „staropolski” oraz fabularyzowanych miniopowiadań.

Powodzenia!

Comments are closed.