RSS
 

Piotr Odoliński

Zwycięzca Quentina 2008

Z grami fabularnymi po raz pierwszy zetknąłem się jako trzynastolatek. Bardzo szybko połknąłem bakcyla i ani się obejrzałem, jak poprowadziłem pierwszą sesję. W ciągu kolejnych dziesięciu lat rozegrałem setki sesji i przeczytałem równie wiele scenariuszy. Sam napisałem tylko jeden. Ale chyba nienajgorszy, bo Kapituła postanowiła uhonorować go nagrodą Quentina.

W gry fabularne zdecydowanie wolę grać, niż o nich rozmawiać. Nie piszę artykułów, nie udzielam się na forach, a na konwentach łatwiej mnie spotkać na sesji, niż na prelekcji. Wśród moich ulubionych tytułów królują Deadlands, nowy Świat Mroku i Zew Cthulhu, jednak potrafię znaleźć coś dla siebie niemal w każdym systemie.

Na co dzień studiuję anglistykę na Uniwersytecie Warszawskim i pracuję jako tłumacz. Zajęcia te zostawiają mi jednak sporo czasu na mniej lub bardziej ambitny film, czy książkę, ze wskazaniem na twórczość Tima Burtona i Neila Gaimana. Jestem także zapalonym szachistą.

Uważam, że scenariusz konkursowy powinien być:

atrakcyjny dla Czytelnika:
Pamiętajmy, że Quentin jest konkursem literackim. Zadaniem uczestnika jest nie tylko stworzenie dobrej przygody, ale również – a może przede wszystkim – umiejętne przedstawienie jej w formie scenariusza. Niechlujny, chaotyczny tekst, który trzeba czytać wielokrotnie, by zrozumieć, o co w nim chodzi, nie zasługuje na nagrodę Quentina.

atrakcyjny dla Mistrza Gry:
Scenariusz to tekst użytkowy, którego odbiorca powinien być w stanie poprowadzić na jego podstawie przygodę. Dobry scenariusz powinien jak najlepiej przygotować go do tego zadania, oferując przydatne informacje i wskazówki dla prowadzącego. Tekst, który jest tylko zapisem sesji autora albo opowiadaniem, które czytelnik sam musi przerobić na scenariusz, nie zasługuje na nagrodę Quentina.

atrakcyjny dla Graczy:
To oni muszą pełnić centralną rolę w scenariuszu. Fabuła powinna kręcić się wokół bohaterów graczy, a nie obok, albo pomimo ich działań. Scenariusz, w którym gracze są tylko widzami, a nie aktywnymi uczestnikami wydarzeń, nie zasługuje na nagrodę Quentina.

atrakcyjny dla mnie:
Tutaj pojawia się wszystko, co odróżnia scenariusz wybitny od scenariusza po prostu poprawnego. Oryginalność, świeże pomysły, nietypowe rozwiązania. Powód, dla którego Twój scenariusz jest wyjątkowy i właśnie on powinien zostać uhonorowany nagrodą. Pamiętajmy jednak, że wybitny scenariusz musi być najpierw scenariuszem dobrym. Nawet najbardziej niesamowity pomysł i niebanalne wykonanie nie ocali tekstu, który nie spełni trzech wcześniejszych kryteriów oceny.

Comments are closed.