Katarzyna Kraińska

Studiowała Wiedzę o Teatrze na Akademii Teatralnej oraz Etnologię i Antropologię Kulturową na UW. Autorka scenariusza spektaklu muzycznego Rapsodia z Demonem granego od 2015 roku na dużej scenie Teatru Rampa w Warszawie. Od 2019 roku Junior Writer w CD Projekt Red (Cyberpunk 2077). Tłumaczy piosenki musicalowe oraz filmy dla telewizji. W wolnych chwilach robi niekończący się reasearch do fabuł, które planuje napisać. Prywatnie fanka musicali teatralnych (szczególnie niemieckojęzycznych), wampirów i szeroko pojętej fantastyki. W RPG gra od 2005 roku. Bywa mistrzem gry, ale najchętniej występuje w roli gracza, żeby nieco odetchnąć od konstruowania własnych historii i współuczestniczyć w cudzych. Zaczynała od trzeciej edycji Dungeons & Dragons, obecnie jest wierną wielbicielką klimatów Świata Mroku, szczególnie tego nowszego. Jej zwycięski scenariusz na Quentina 2018 był pierwszym który spisała, dlatego zachęca do udziału w konkursie nawet – a może zwłaszcza – debiutantów.

Co szczególnie doceni w scenariuszu:

Gracze mają wyraźny wpływ na wydarzenia – być może to oczywistość, ale przygoda powinna być dla postaci graczy, nie dla ciekawych bohaterów niezależnych. To oni powinni podjąć ważne, świadome decyzje i zmierzyć się z ich konsekwencjami.

Świeży pomysł – podobno wszystko już zostało wymyślone i napisane, ale czasem nawet drobna zmiana w klasycznej historii może „zrobić” ciekawą przygodę. Domyślenie się pewnych zwrotów akcji z pewnością przyniesie graczowi satysfakcję, ale większe lub mniejsze zaskoczenie od czasu do czasu jest zawsze mile widziane.

Scenariusz jest o czymś – pomysł na dobry scenariusz to nie tylko założenie, że dwóch małych hobbitów wybiera się na niebezpieczną wyprawę do Góry Przeznaczenia. To przede wszystkim opowieść na jakiś temat, na przykład „przyjaźń potrafi przetrwać najgorsze próby” czy choćby „dobro zwycięży nad złem”. Nawet jeśli podczas sesji przyjaciel zdradzi przyjaciela, a zło jednak zwycięży, dobrze jest być świadomym, na czym oparliśmy swój pomysł. Dzięki temu wiadomo, jakie „klocki” przydadzą się w powstającym scenariuszu, a jakie mogą się okazać niepotrzebne.

Brak zbędnych elementów – odskocznia od tematu czy wątku głównego przygody może być ciekawa, ale jeśli w ostatecznym rozrachunku okaże się że prowadziła donikąd, albo była tylko nadmiernie rozrośniętą zmyłką, może zepsuć całą przyjemność z zabawy.

Klarowność i poprawność językowa – uporządkowany i klarowny tekst ułatwia zarówno czytanie, jak i prowadzenie przygody. Jeśli chcesz, by twoja praca została wykorzystana przez innych mistrzów gry, musisz dobrze wyjaśnić swój pomysł.