RSS
 

Marcin Blacha

RPG należy do moich ulubionych rozrywek od kilkunastu lat. Od dłuższego czasu praca przy grach fabularnych to również mój zawód. Jestem współautorem “Neuroshimy” i “Monastyru” oraz dodatków do tych gier, napisałem sporo scenariuszy, a także artykułów poświęconych grom. Od niedawna zajmuję się również grami komputerowymi.

Zaczynałem od AD&D, ciągle próbuję nowych tytułów. Lista moich ulubionych systemów jest długa i właściwie dużo łatwiej mógłbym wymienić gry, w których nie znalazłem nic ciekawego, niż te, w które grałem z przyjemnością. To zasługa ludzi, z którymi bawiłem się i bawię w RPG.

Kryteria oceny:

Pomysły

Porządna gra RPG daje możliwość stworzenia poprawnego scenariusza na potrzeby sesji wykorzystującego typowe elementy systemu. W scenariuszu konkursowym dodatkowo ważne są dobre pomysły. Scenariusz musi się obronić samodzielnie, wyrwany z kontekstu kampanii i upodobań drużyny autora. Pomysły powinny być uniwersalne, aby każdy docenił ich wartość. Mogą być pomysłami na wydarzenia, sytuacje postaci, relacje między bohaterami, elementy świata – słowem wszystko. Lubię gdy tekst zaskakuje, lecz dobry pomysł nie oznacza wywrócenia do góry nogami założeń systemu. Totalną rewolucję usprawiedliwia tylko pomysł genialny.

Forma

O jakości tekstu decyduje również forma, w jakiej autor go prezentuje. Zły sposób przedstawienia informacji czytelnikowi może pogrążyć najlepsze pomysły – odbiorca ich nie wyłowi. Forma opowiadania lub nadmiernie ozdobny styl są ryzykowne. Sądzę, że im bardziej pomysłowa przygoda, im bardziej odległa od stereotypu, tym jaśniej należy ją podać. Nigdy nie wiadomo, kto siedzi po drugiej stronie, czyli jaki MG będzie odbiorcą tekstu. Scenariusz ma przede wszystkim funkcję użytkową, w drugiej kolejności oceniam go przy pomocy kryteriów literackich.

Konstrukcja

Bez przemyślanej konstrukcji scenariusz jest tylko zlepkiem scen. Właściwa kompozycja łączy pomysły, zapewnia ciągłość fabularną i ułatwia mistrzowi prowadzenie. Należy wziąć pod uwagę logikę wydarzeń i psychologię zachowań postaci. Warto pamiętać o zwrotach akcji i punkcie kulminacyjnym. Wstęp, rozwinięcie i zakończenie bardzo mile widziane.

Funkcjonalność

Ostatecznym i najważniejszym odbiorcą scenariusza są zawsze gracze. Tekst może zauroczyć MG i zupełnie nie sprawdzić się w trakcie sesji. Ponieważ gry fabularne są rozrywką, scenariusz powinien dostarczać zabawy. Jakimi środkami? To już problem autora. Oczywiście scenariusz może poruszać tematy trudne i kontrowersyjne; może oferować graczom nietypowe role i stawiać bohaterów w najdziwniejszych sytuacjach – oczekiwania graczy RPG są bardzo różnorodne. Niemniej jednak, łatwo stworzyć atrakcyjny tekst, który okaże się bezużyteczny jako scenariusz sesji.

Ambicje

Spośród dwóch scenariuszy spełniających kryteria funkcjonalności wyżej oceniam ten, którego autor postawił sobie ambitniejsze cele. Doceniam na przykład teksty z precyzyjnie skonstruowaną intrygą i interesującymi bohaterami niezależnymi, bo wiem ile pracy kosztuje ich stworzenie. Motywy przewodnie i przesłanie są wartościowe, szczególnie gdy dają do myślenia, a nie są jedynie wykładem z poglądów autora. Ambitny w zamierzeniach scenariusz łatwiej zepsuć, więc udane teksty tego typu zasługują na szczególne uznanie.

Comments are closed.